Wednesday 27 January 2016

Pergi

27 Jan 2011. 5 tahun. 5 tahun berlalu. 

5 tahun Yie. 
5 tahun kau pergi.
5 tahun aku hilang kau.  
5 tahun aku hidup tanpa kau. 
5 tahun yang bermacam cerita. 

5 years ago. Night.

Kringgg... Kringgg...

"Nad, ni aku Danial"   

"Ye aku tau. Kau nak apa?"

"Aku nak bagitau ni. Sabar okey"   

"Apa?"

"Ayie dah takde Nad. Baru tadi"

"Kau buat lawak apa ni?"

"Betul Nad"

Now.

Aku tak tahu nak mula dari mana tapi yang pastinya bila tarikh ni sampai aku pasti ingat kau. Lima tahun kau takde Yie. Macam tak percaya je kau dah pergi. Kau ingat aku senang ke nak move on hadap benda ni? Seminggu pertama kau pergi aku asyik terbayangkan kau. Macam ternampak kat sudut bilik aku yang kau ada. Pandang aku sambil tersenyum. Setiap kali kau masuk ward or surgery mesti ibu kau bagitahu aku. Dia amik kau dari aku. Lepastu Dia hadiahkan aku adik. Tarikh yang sama berbeza bulan dan tahun yang pastinya. Cantikkan aturan Tuhan. 



"Macam mana cara terbaik untuk doakan orang yang dah tak ada dengan kita?"

"Doakan kebajikannya di alam kubur dan di akhirat, mohon diampunkan dosanya. Kemudian kita mohon dipelihara mereka dari azab kubur, azab Mahsyar, azab akhirat dan api neraka. Kita mohon agar dilapangkan kubur mereka dengan rahmat-Mu Ya Allah, diterangkan kubur mereka dengan Nur-Mu Ya Rahman, temankan mereka dengan kasih sayang-Mu ya Rahim. Doa itu penghubung paling kuat antara kita dan mereka yang dah pergi meninggalkan kita."

"Dan doa tu penghubung paling kuat."

(Hlovate: Gurindam Jiwa)